Nieuws

Nieuws

Knips Sloterweg en Laan van Vlaanderen blijven ongewijzigd en permanent van kracht

Zoals in 2023 bij de invoering van de vier knips in Sloten en Nieuw Sloten was beloofd, heeft de gemeente alles rond het verkeerssysteem gemonitord en geëvalueerd. Op 25 november 2025 heeft het college op basis van de resultaten besloten de knips in hun huidige vorm in stand te houden.

Verkeerswethouder Melanie van der Horst deelt in de raadsinformatiebrief van 2 december de onderzoeksresultaten. In deze brief legt zij uit waarom zij er – met steun van het College van Burgemeester en wethouders – voor kiest om het reeds ingestelde systeem ongewijzigd te handhaven en welke aanvullende maatregelen zij wil treffen om de zichtbaarheid van de knips te verbeteren. En om de doorstroming elders te verbeteren. Daarnaast is ook besloten om geen andere doelgroepen in aanmerking te laten komen voor een ontheffing voor een of meer knips.

Deze grafiek geeft het aantal uitgedeelde boetes in de periode januari 2024 – september 2025 per week bij de verschillende knips aan. Het is duidelijk dat de trend dalend is. Maar er zijn nog altijd heel wat automobilisten die na twee weken een boete op de mat treffen. De gekleurde lijnen geven het aantal boetes aan: de rode op beide takken van de Laan van Vlaanderen in Nieuw Sloten, de blauwe op de Sloterweg-West en de oranje op de Sloterweg-Oost.
De grafiek vertoont hier en daar scherpe dalingen. Dit komt door het tijdelijk uitzetten van de camera’s in verband met een calamiteit, zoals een overstroming op de Johan Huizingalaan (week 6) en rioleringswerkzaamheden op de Sloterweg (week 26-32). Ook te zien in de grafiek: sinds 7 maart 2024 krijgt men per knip per 24 uur nog maximaal één boete. De gemeente verdient overigens niets aan de boetes. Alle opbrengsten gaan naar het rijk. Afbeelding: Gemeente Amsterdam, 2025.

Hoofddoelstellingen zijn behaald
De centrale doelstelling van het project was dat de veiligheid op de Sloterweg verbeterd moest worden. Dat is volgens de wethouder gelukt. Daarnaast stelt Van der Horst vast dat het instellen van de knips niet heeft geleid tot grote verkeersproblemen elders. De wethouder: “Metingen tonen aan dat automobilisten door de invoering van de knips een paar minuten extra reistijd hebben. Dat is acceptabel gelet op de grote verbetering van de verkeersveiligheid voor fietsers.” De wethouder benadrukt hierbij dat de toegenomen verkeersdrukte in dit deel van stadsdeel Nieuw-West niet in zijn geheel kan worden toegeschreven aan de invoering van de knips.

Nog altijd veel boetes in dalende trend
Sinds de invoering van de knips zijn veel bezoekers van inwoners van Nieuw-West naar eigen zeggen “zonder het door te hebben” door de knips gereden. Velen hebben hierdoor boetes moeten betalen. De knips waren (en zijn) naar hun mening “dan wel juridisch volgens de regels correct aangegeven, maar die borden vallen onvoldoende op waardoor je de knips per ongeluk passeert”. De wethouder trok zich deze kritiek aan en zag zelf ook dat er wel erg veel boetes werden uitgeschreven. Daarom is er in oktober 2024 een zogenaamd ‘belevingsonderzoek’ uitgevoerd. Hierna is ervoor gezorgd dat iedereen die een knip nadert ten minste twee duidelijke waarschuwingsborden passeert. Ook op het wegdek zijn bescheiden markeringen aangebracht ter hoogte van de knips.

Het aantal boetes toont hierna wel een neergaande lijn, maar helaas is het aantal boetes niet substantieel afgenomen. Op de Sloterweg-West worden per week nog altijd circa 300 bekeuringen uitgeschreven en op het stillere oostelijke gedeelte circa 200. In Nieuw Sloten rijden er tijdens de doordeweekse ochtend- en avondspitsafsluitingen op de Laan van Vlaanderen-Oost en -West per week ongeveer 700 mensen zonder ontheffing door de knips. “Dat zijn natuurlijk nog best hoge aantallen”, zo laat de wethouder weten, “maar ik wil ze wel in perspectief plaatsen: het aantal overtreders per dag is minder dan één procent van het aantal auto’s dat voorheen dagelijks door de betreffende straten reed of er zonder deze knips zou rijden.”

Waarschuwende matrixborden in Nieuw Sloten
Beide knips op de Sloterweg blijven permanent 24/7 dicht voor doorgaand verkeer en die in Nieuw Sloten op werkdagen tijdens de ochtendspits (tussen 07 en 10 uur) en avondspits (tussen 16 en 19 uur). In Nieuw Sloten gaan nog altijd de meeste automobilisten de fout in. Daarom zullen hier op momenten dat men niet mag doorrijden permanente matrixborden met een waarschuwende tekst worden geplaatst. Besloten is om dit niet te doen op de Sloterweg.

In de ‘Eindrapportage Monitoring Sloterweg Verkeersveilig’ worden knelpunten – die deels ontstaan zijn door de invoering van de vier knips – op het omliggende wegennet besproken. De oplossingen worden er meteen bij vermeld.

Lees verder…

Tamar Frankfurther; 2 december 2025.

Recente berichten