Op 8 oktober 2024 hebben de gemeentebesturen van Haarlemmermeer en Amsterdam besloten in 2026 alleen groot onderhoud te verrichten aan de bestaande Sloterbrug en deze dan meteen wat verkeersluwer en veiliger te maken.
Een jaar later wordt aan de Badhoevedorpse kant een verkeersplein aangelegd. Hierdoor zal de verkeerssituatie daar naar verwachting overzichtelijker en dus veiliger worden.
Ook voorkeur van Begeleidingsgroep
Op 11 februari 2024 had ook de Begeleidingsgroep Sloterbrug, die bestaat uit vrijwilligers van de Vereniging Dorpsraad Badhoevedorp, de Fietsersbond, de werkgroep Sloten en diverse bewonersorganisaties en ondernemers, ditzelfde advies al uitgebracht aan beide gemeentebesturen.
Gedurende het jarenlange voortraject kreeg aanvankelijk ‘verbetering van de doorstroming’ op de brug prioriteit. In gewone mensentaal betekende dat dat de nieuwe brug vooral nóg veel meer verkeer moest kunnen verwerken en dus aantrekken. Daartegen werd zowel door de Vereniging Dorpsraad Badhoevedorp als door de werkgroep Sloten en de Dorpsraad Sloten-Oud Osdorp fel geprotesteerd. De nu gekozen oplossing is volgens de Begeleidingsgroep niet ideaal, maar men is toch tevreden met deze keuze omdat deze zorgt voor verbetering van de verkeersveiligheid.
Opknappen betekent besparing van ruim 24 miljoen euro
Verkeerswethouder Melanie van der Horst zegt in haar raadsbrief van 8 oktober 2024 dat de huidige brug na het groot onderhoud nog ongeveer 25 jaar meekan. Het is volgens haar ook verantwoord om niet te kiezen voor een bredere brug die meer verkeer kan verwerken. Uit metingen blijkt namelijk dat er door de instelling van de knip op de Sloterweg-West minder sluipverkeer over de brug rijdt. Daarnaast telt mee dat er draagvlak is voor deze renovatie, die ook nog eens veel minder kost. Nieuwbouw zou 29,2 miljoen euro kosten en renovatie ‘slechts’ ongeveer 5 miljoen euro. De gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam zullen ieder de helft van de rekening betalen.
Meer informatie: Dossier Sloterbrug op de website slotenoudosdorp.nl.