Hartekreet van de Sloterweg aan de dorpsraad

En toen was het stil. Lijn 145 is echt weg van de Sloterweg. De abri die vlakbij ons huis stond is direct verwijderd maar de paal op de halte aan de overkant ging vorige week pas weg en in de tussentijd stond er nergens dat het geen halte meer was.

En als ik dan nu kijk hoe de bus rijdt dan snap ik het nog steeds niet, over een route waar allang andere bussen rijden. Een afslag verder naar de Sloterweg had veel mensen blij gemaakt. Maar daar is inmiddels genoeg over gezegd en het heeft helaas weinig effect gehad.

Waar wij ons de afgelopen periode wel over heb verbaasd is dat de discussie elke keer alleen maar gaat om het dorp Sloten en de Sloterweg tot aan de rotonde. Hoort het deel vanaf de rotonde naar de J. Huizingalaan hier ook niet bij? Dit is toch ook Oud Sloten? En op dit stuk is bijvoorbeeld ook een tuincomplex, een manege en een hotel en daar waren de aanwezige bushaltes ook fijn voor. Maar daar zie je in alle berichten helemaal niets over terug, sterker nog er wordt ‘gevochten’ om de bus terug te krijgen vanaf het dorp tot de rotonde. En dit is helaas niet de eerste keer dat dit deel van de Sloterweg er niet bij lijkt te horen. Als er bijvoorbeeld aan iedereen wordt gevraagd een handtekening te zetten om ook glasvezel op Oud Sloten te krijgen dan nemen ze onze handtekening wel aan, maar eigenlijk gaat het niet om ‘ons’ deel van de Sloterweg. Maar wij hebben aan deze kant van de Sloterweg ook geen glasvezel en horen voor het aanleggen ook niet bij Nieuw Sloten. Dus bij wie kunnen wij terecht?

Of wat dacht u van de hele discussie rondom het verkeer in Oud Sloten. Er is een inspraakavond geweest en daar wordt iedereen gehoord maar het gaat toch voornamelijk om het deel vanaf het dorp naar de rotonde. Inmiddels zijn er op dat deel aanpassingen gedaan om het voor de fietsers veiliger te maken en er staan palen die de snelheid aangeven (beide overigens geheel terecht). Maar wie hoor je nog over de andere kant? Hier is de weg sinds de vernieuwing zo mogelijk nog smaller geworden dan deze al was. Daarnaast is door elkaar passerende bussen en vrachtwagens de hele zijkant van de weg stuk gereden (het bewijs dat de weg echt smaller is geworden) waardoor er geen berm meer is aansluitend aan de weg maar op veel plaatsen een langgerekt gat. Als je niet oppast en weer eens bijna met de fiets gesneden wordt, duik je eerst met je fiets van de toplaag op de onderlaag om vervolgens in het gat van de berm terecht te komen.

Een gevaarlijke situatie, vooral voor kinderen omdat de sloot het volgende station is. Uiteraard wordt er ook nog steeds te hard gereden. En als wij de dorpsraad vragen of er misschien namens Oud Sloten aan Rijkswaterstaat gevraagd kan worden om schermen langs de snelweg te plaatsen, in verband met toenemende geluidshinder op het stuk achter de Sloterweg tussen Park Haagseweg en de Ringvaart (wat overigens door anderen ook op inspraakavonden is aangegeven), dan kan de dorpsraad hier niets mee en moeten wij het zelf doen maar de dorpsraad houdt zich wel bezig met geluidsoverlast van Schiphol want daar heeft het dorp last van. Begrijp ons niet verkeerd, wij wonen er niet minder om en het is heel goed dat er nog zoveel initiatieven worden getoond op allerlei gebieden want dat is Oud Sloten meer dan waard! Wij vinden het alleen heel erg jammer dat ‘ons deel’ hier vaak niet in meegenomen wordt. Iets voor de toekomst?
 
Voor nu hopen wij dat de dorpsraad en alle bewoners zich laat horen nu het zich laat aanzien dat onze delen ook nog eens door een mega busbaan verder worden gescheiden. De rotonde zal straks geen zebrapaden meer hebben, voor fietsers wordt het veel onveiliger omdat ze ook op de rotonde geen voorrang meer hebben en er bijna geen opstel vakken komen en de verkeersdruk op de Sloterweg neemt weer verder toe door extra wachttijden. En dan hebben we het nog niet over al het groen dat voor de bus moet wijken. Wij hebben in ieder geval onze tegenstem laten horen.

Met vriendelijke groet, bewoners Sloterweg.

Uit: de Westerpost van 27 januari 2016.