Toen de gemeente op 30 september 2022 de Klankbordgroep Oud Osdorp (KOO) uitnodigde om in het zoveelste nieuwe praatgroepje over de Osdorperweg zitting te nemen, stuurde de KOO deze reactie terug: “Helaas, wij zijn gestopt met deze eindeloze poppenkast.”
Het kernteam en de Klankbordgroep Oud Osdorp zijn opgeheven.
Eérst besluiten over herinrichting en daarná pas gaan overleggen?
Bewoners Hans de Waal, Marja Kamp, Fia van der Veldt en Joke Westerhof (en vele anderen) hebben zich in de afgelopen jaren vol overgave en energiek ingezet om van de Osdorperweg een veilige weg te maken. Maar ook zij geven, net als hun talloze voorgangers die hierover in de afgelopen zestig (!) jaar met de gemeente over in gesprek gingen, de strijd nu op. De eerste zin van hun afscheidsmail aan gemeente spreekt boekdelen: “U zegt dat het tijd is om te gaan nadenken over het uitwerken van de nota van uitgangspunten, maar ondertussen is er al opdracht gegeven voor het technisch inrichten voor VERBODEN zwaar vrachtverkeer. Dus helaas heeft daarover nadenken geen zin meer, we kunnen ons hooguit ernstig zorgen gaan maken.”
Nieuw dieptepunt in gemeentelijke participatie
Het is verdrietig dat het ook deze enthousiaste en zeer goed geïnformeerde Oud Osdorpers wederom niet is gelukt om van de lange, kaarsrechte, smalle en overbelaste polderweg, die notabene valt onder het Hoofdnet én Plusnet Fiets, een veilige weg te maken. Onze ‘correspondent Oud Osdorp’ Theo Durenkamp komt later terug op deze ernstige vertrouwensbreuk tussen de KOO en het stadsdeel Nieuw-West, dat namens de gemeente Amsterdam nog altijd verantwoordelijk is voor de Osdorperweg.
Zie ook: Wegaanpassing voor zwaar vrachtverkeer is de druppel