Entree De Oeverlanden nog altijd onveilig; vooral voor voetgangers

De vereniging ‘De Oeverlanden Blijven!’ blijft zich inzetten om de entree van De Oeverlanden veiliger en gebruiksvriendelijker te krijgen, maar daar zit nog geen schot in.

Ondanks heldere beloftes van de wethouder van de gemeente en de portefeuillehouder van stadsdeel Nieuw-West in augustus vorig jaar.

Het nieuwe fietspad ziet er goed uit en vormt daarmee voor fietsers een veilige manier om De Oeverlanden te betreden. Maar, voetgangers hebben pech gehad: Hun loopstrook is niet verlengd en houdt zomaar op. Op dit toch al drukke punt zullen voetgangers dus op het fietspad gaan lopen. Je kunt dan wachten op aanrijdingen met (elektrische) fietsen. Foto: Nico Jansen.

 

Wethouder kwam zelf kijken
Bestuurslid Nico Jansen hierover: “Eerder berichtten we in deze Nieuwsbrief al dat onze vereniging streefde naar een andere inrichting van de Oude Haagseweg. Wat ons betreft hadden er parkeervoorzieningen moeten komen op de plek waar inmiddels de vrije busbaan van de Westtangent is aangelegd. Vorig jaar spraken wij hierover in bij de Wethouder Verkeer Egbert de Vries.

Ons pleidooi kwam volgens de wethouder te laat. “De plannen liggen al vast”, zo liet de wethouder meteen weten . Vervolgens hebben wij de wethouder uitgenodigd om tóch te komen kijken. We hadden niet verwacht dat hij zou komen. Maar daar hebben we ons in vergist. In augustus vorig jaar kwam de wethouder, samen met toenmalig bestuurder van Nieuw-West Erik Bobeldijk en de projectleider ‘Concept ontwikkelstrategie’, Linda Groot, op werkbezoek.”

Beloofde verkeersstudie blijft uit
Tijdens dat werkbezoek zijn heldere afspraken gemaakt, zo vervolgt Nico Jansen: “Toen beloofde de gemeente dat er zowel voor de Oude Haagseweg als voor de entree van De Oeverlanden (via de Anderlechtlaan) een verkeersstudie zou worden uitgevoerd. Wij zouden daar als vereniging bij betrokken worden. Het werkbezoek was zeker nuttig, omdat de bestuurders en de ambtenaren zo met eigen ogen de bestaande situatie konden bekijken. Je hoopt dan natuurlijk dat zij er nu meer van doordrongen zijn dat er een goede en veilige oplossing gevonden moet worden voor de parkeer- en verkeersproblematiek op de beide locaties.”

Knelpunt: Voetpad houdt op in het niets
Gelukkig is niet alles bij de nieuwe inrichting misgegaan, zo blijkt uit Nico’s mening over hun de entree van De Oeverlanden er eind mei 2022 bijligt: “Het nieuwe fietspad is wel goed aangelegd, maar het smalle wandelpad ernaast houdt abrupt op. En dat is juíst op de plek waar het vaak erg druk is met tweewielers en wandelaars. Voor auto’s is hier een brede tweebaans asfaltstrook van zes meter aangelegd, terwijl je het natuurgebied vooral voor fietsers en wandelaars goed toegankelijk wilt maken. Dat is toch onlogisch?

Juist hiernaar zou wethouder De Vries nader onderzoek laten verrichten, zo beloofde hij. Na die toezegging hebben wij als bestuur herhaaldelijk bij hem aan de bel getrokken hierover, maar het bleef stil. Duidelijk is dat de prioriteit van ons gemeentebestuur elders lag. Nu bekend is dat Melanie van der Horst (D66) de nieuwe wethouder Verkeer van de gemeente wordt, gaat de Vereniging ‘De Oeverlanden Blijven!’ hiervoor uiteraard snel opnieuw aandacht vragen. Wordt dus vervolgd.

Tamar Frankfurther; 26 mei 2022.