Verdwijnt het pontje Nieuwe Meer?

In het Parool van 22 juli 2013 stond een tamelijk verontrustend berichtje over het mogelijk verdwijnen van het voetgangers- en fietserspontje bij de Nieuwe Meer.

Volgens het bericht heeft de kleine rederij Oeverloos er genoeg van dat er ieder jaar geld bij moet. Reden voor de redactie om eens te gaan praten met Robbert Piet, eigenaar van de rederij Oeverloos en een jachthaven. Een telefonisch interview.

Klopt het bericht?
Volgens de heer Piet is het bericht in het Parool wat kort door de bocht maar grotendeels wel correct. Even wat cijfers op een rijtje. De kosten van het in de vaart houden van het schip Helena zijn op jaarbasis, afgerond, 50.000 euro. Dat is inclusief verzekeringen, onderhoud, diesel en de grootste kostenpost salarissen voor de drie gediplomeerde kapiteins die bij toerbeurt de weekenddiensten draaien. De inkomsten zijn als volgt: 15.000 euro subsidie van stadsdeel Nieuw-West, eenzelfde bedrag van stichting Het Amsterdamse Bos (stadsdeel Zuid) en de kaartverkoop levert gemiddeld ook 15.000 euro op. Je hoeft geen hogere opleiding gehad te hebben om uit te rekenen dat je dus op jaarbasis 5.000 euro tekort komt. Dit is al enkele jaren het geval en gesprekken met de subsidiegevers hebben tot nu toe niet tot een structurele oplossing geleid. Kostenbesparingen zijn vrijwel niet mogelijk, blijft over een verhoging van de tarieven. Maar daar wil de heer Piet niet aan. Een kleine verhoging zet nauwelijks zoden aan de dijk. Een forse verhoging zal per saldo waarschijnlijk ook negatief uitpakken omdat het aantal passagiers dan naar verwachting flink zal dalen.

Hoe nu verder?
De heer Piet ziet maar twee oplossingen. Eén is dat de subsidiegevers wat scheutiger zullen worden en meewerken aan het wegwerken van het tekort. Er zijn al gesprekken geweest, maar die hebben tot nu toe niet het gewenste resultaat opgeleverd. Oplossing twee is dat de Helena wordt verkocht en dat het afwachten is of een nieuwe eigenaar kans ziet om wel een sluitende exploitatie te realiseren. Verkoop is trouwens nog niet zo simpel omdat het voor de nieuwe eigenaar alleen maar haalbaar is als de subsidies in de nabije toekomst gehandhaafd blijven. De stadsdelen zouden in ieder geval een meerjarenafspraak moeten maken. Vraag is of ze dat kunnen en willen, mede in het licht van de situatie dat ze na april volgend jaar niet meer in de huidige opzet zullen bestaan.

Kortom het voortbestaan van het pontje na dit vaarseizoen is hoogst onzeker. Het is misschien nog iets te vroeg voor een actie ‘Helena moet Blijven’. Maar als er nieuwe ontwikkelingen zijn zullen we dat melden. En voor de lezers van het Parool: in de Helena zit natuurlijk geen ploppende benzinemotor maar een tweecilinder dieselmotor, 100 pk langzaamloper van het (Nederlandse) merk Bolnes.

Arie van Genderen

 

Bezuinigingen Zuid en Nieuw-West kunnen Helena kopje onder laten gaan

Van: http://www.parool.nl/parool/nl/4060/AMSTERDAM-NIEUW-WEST/article/detail/3479751/2013/07/22/Bezuinigingen-Zuid-en-Nieuw-West-kunnen-Helena-kopje-onder-laten-gaan.dhtml

Als er niets verandert, houdt de veerpont over de Nieuwe Meer tussen Nieuw-West en het Amsterdamse Bos op te bestaan. ‘Ik weiger er nog meer geld op toe te leggen.’

De strakblauwe lucht verandert weinig aan het humeur van eigenaar Robbert Piet (60) van rederij Oeverloos. ‘De volgende generatie moet maar eens aan de bak met mijn rederij,’ zegt Piet gelaten. Chagrijnig is hij ook weer niet. Dat is schier onmogelijk aan de Nieuwe Meer, zegt de ondernemer. ‘Ik heb hier nog nooit iemand met een slecht humeur gezien.’

De zon staat hoog aan de hemel als veerpont Helena zich, zoals elk weekend van half april tot half oktober, met een ritmisch pop-pop-pop van de ouderwetse benzinemotor een weg baant over de Nieuwe Meer, die vol ligt met boten, van de oever in Slotervaart naar het Amsterdamse Bos en terug. Voor een prikkie krijgen passagiers behalve een overtocht van ongeveer een kwartier ook wat nostalgie mee. Het schip stamt uit de jaren vijftig, maar vaart nog als een zonnetje.

De rederij van Piet heeft slechts één veerpont, maar lijdt al jaren verlies door bezuinigingen van de stadsdelen Zuid en Nieuw-West die tezamen 30.000 euro subsidie per jaar aan de rederij verlenen. Het tekort is opgelopen tot ongeveer 15.000 euro. De rederij valt onder het jachthavenbedrijf van Piet, eveneens aan de Nieuwe Meer. ‘Ik ga ze zeggen dat ik ermee stop, ik weiger nog een keer geld toe te leggen. De prijs van een kaartje verhoog ik liever niet.’ Graag gaat Piet nog zeker vijf jaar door met zijn rederij, die hij sinds vijftien jaar heeft. ‘Maar ik word ook ouder, dus ik wil wat minder gezeur aan mijn hoofd.’

Om hem heen is het vrolijkheid troef. Jongeren nemen een duik vanaf een sloep, koppeltjes zijn aan het pootje baden en kinderen zitten elkaar na met waterballonnen.

Al jaren is de rederij van Piet een begrip onder liefhebbers van fietsroutes. Voor één euro per persoon en vijftig cent per fiets worden ze in een kwartier van oever naar oever gebracht. Vooral met warm weer, zoals nu, loopt de Helena goed. ‘Als het elke week zulk weer zou zijn, hadden we geen subsidie nodig,’ zegt Piet.