Tijdens de commissievergadering op woensdag 24 september 2025 spreekt de gemeenteraad in de Willem Kraanzaal in de Stopera vanaf 13.30 uur over de toekomst van de Lutkemeerpolder. Eerst vanaf 13.30 uur tijdens het inspraakmoment en later bij agendapunt 14 uitgebreider. De vrijwilligers van Voedselpark Amsterdam hopen dat de publieke tribune dan bomvol zal zitten.
Vlak voor het zomerreces presenteerde de nieuwe wethouder Steven Weyenberg (D66) in zijn raadsbrief zijn voorstel voor meer stadslandbouw in de Lutkemeerpolder. Dit gebeurde naar aanleiding van een verzoek van PvdA, GroenLinks en Partij voor de Dieren om vijf scenario’s te onderzoeken die meer ruimte zouden bieden aan stadslandbouw in de Lutkemeerpolder. Wat de wethouder betreft blijven alleen de kavels die eerder al voor (stads)landbouw bestemd waren groen. Hij koos voor scenario 3: het ongewijzigd volbouwen van de polder met bedrijven. Deze keuze kost de gemeente voor de korte termijn geen, maar op lange termijn juist veel geld.
Reina van Zwoll van De Groenen / Basispiraten (tweede van rechts en op het beeldscherm) leest haar motie voor in de stadsdeelcommissie-vergadering van 9 september. Dit verzoek werd unaniem ondersteund: “Wij verzoeken het College van B&W en de leden van de commissie RO een uiterste inspanning te doen om te onderzoeken hoe zoveel mogelijk grond in de Lutkemeerpolder onbebouwd kan blijven ten behoeve van regeneratieve landbouw, een mogelijk voedselpark of andere maatschappelijk gewenste functies.” Ook de PvdA sprak zich duidelijk uit: het is tijd voor een andere keuze en een toekomstbestendige invulling van de polder. D66 gaf aan dat zij twintig jaar geleden al als enige tegen de bouw van distributiehallen in de Lutkemeerpolder stemde. Des te opvallender is de houding van de D66-wethouder nu. Hij kiest tot nu toe voor de korte termijnwinst om de Lutkemeerpolder vol te bouwen met distributiehallen. Foto: Iris Poels.
Stadsdeelcommissie kiest unaniem voor een zo groen mogelijke Lutkemeerpolder
Het is goed nieuws dat de stadsdeelcommissie (SDC) van Nieuw-West beter weet. In de vergadering van 9 september steunden zij hierover unaniem de motie van Reina van Zwoll (De Groenen / Basispiraten). De SDC geeft hiermee aan de gemeenteraad en het college het dwingende advies om een zo groot mogelijk gebied van de Lutkemeerpolder onbebouwd te laten.
Nu al half uur nodig om vanuit de polder de Ookmeerweg te bereiken
Diverse SDC-leden benadrukten dat de gemeente met de keuze voor scenario 3 op de lange termijn met veel hogere kosten te maken zal krijgen. Immers, als de polder helemaal wordt volgebouwd, zal er geïnvesteerd moeten worden in een veel betere ontsluiting van de Oud Osdorpse polder. Een aantal commissieleden meldde dat zij gehoord hebben dat directies van sommige in de Lutkemeerpolder gevestigde distributiebedrijven nu al overwegen te verhuizen.
De reden: de infrastructuur is beroerd. Een groot deel van (de hallen in) de Lutkemeerpolder staat nog leeg, maar nu duurt het al een half uur om vanuit de polder de Ookmeerweg te bereiken. “En dan moet je daarna nog over de smalle Lijnderbrug via het bedrijventerrein van Lijnden, waar ook nog wordt bijgebouwd, voordat je eindelijk de oprit van de A9 hebt bereikt”, aldus commissielid Piet Boon (GBW), die zich in dit verband ook zorgen maakt over de nu al slechte ontsluiting van woonwijk De Aker.
Meerkosten volle Lutkemeerpolder in toekomst vele malen hoger
Fred Siegel was een kwart eeuw geleden ook al volksvertegenwoordiger voor de VVD en steunde indertijd het besluit om van de Lutkemeerpolder een bedrijventerrein te maken. Siegel: “Toen was alles anders. Er zouden Schiphol-gebonden bedrijven komen. Of mogelijk de Centrale Markthallen. Niet gebeurd. Werkzoekenden uit Osdorp zouden er werk vinden. Niet gebeurd. Sindsdien zijn de wereld en de tijdgeest compleet veranderd. Nu kiezen wij voor leefbaarheid en behoud van groen. En bovendien: Als je de hele polder volbouwt, zal de gemeente fors moeten investeren in een veel betere ontsluiting, vermoedelijk naar de A5.”
Rijkswaterstaat was nooit voorstander van de aanleg van een nieuwe oprit met klaverblad in Oud Osdorp omdat dit de verkeersveiligheid niet ten goede zou komen. Landelijk Osdorp zou hierdoor bovendien compleet worden vernield. Daar bovenop zou de aanleg van deze infrastructuur de gemeente veel geld kosten. Immers, na het verleggen van de A9 rond Badhoevedorp heeft de gemeente met Rijkswaterstaat afgesproken dat – als de gemeente toch ooit nog een aansluiting op de A5 zou willen – de gemeente dan alle kosten voor zijn rekening zal nemen.
Vooruitlopend op deze belangrijke bespreking over de toekomst van de Lutkemeerpolder op 24 september hebben vrijwilligers van Voedselpark Amsterdam al ingesproken tijdens de vergadering van 3 september.
Tamar Frankfurther; 22 september 2025