Onzekere toekomst veerpont tussen De Oeverlanden en Amsterdamse Bos

Het vaarseizoen van de veerpont van rederij Oeverloos begint normaal gesproken half april.

Voorlopig gaat veerpont Helena echter niet varen. De reden? Geldgebrek. De subsidieregeling is gestopt en daardoor ontbreekt nu de helft van het bedrag dat nodig is om de pont in de vaart te houden.

De Helena (varend industrieel erfgoed uit 1956) in betere tijden. Tijdens het paasweekend was de pont even in de vaart om wachtenden niet teleur te stellen.
Foto: Erik Swierstra.

Volledige subsidie is essentieel
In de afgelopen jaren betaalde de gemeente € 40.000,- per jaar. De helft kwam uit het reguliere budget van het Amsterdamse Bos. De andere helft werd de afgelopen drie jaar betaald uit het project ‘Ontwikkelvisie Landschapspark Oeverlanden’. Eigenaar Klijn geeft aan dat het met de overgebleven helft van de subsidie en de inkomsten van de passagiers (retourtje € 1,-) niet mogelijk is om de pont te laten varen. Ook niet af en toe, omdat de basiskosten overeind blijven. De boot moet immers ook worden onderhouden en verzekerd. De diesel en de schippers moeten ook worden betaald.

De gemeente geeft in de Ontwikkelvisie juist aan hoe belangrijk het is dat De Oeverlanden beter bereikbaar worden. Wethouder Egbert de Vries wil de pont wel in de vaart houden, maar heeft nog geen langetermijnoplossing gevonden om de kosten van de verbinding structureel te dekken. Ook in stadsdeel Nieuw-West is er nog geen potje voor gevonden.

Veerpont Ome Piet vaart wel
Het kleine voet- en fietsveerpondje tussen Nieuwemeerdijk 337 in Badhoevedorp en Pannenkoekenboerderij Meerzicht vaart wel op weekenden en feestdagen. Voor de meeste fietsers en wandelaars ligt dit echter te ver uit de route.

Tamar Frankfurther; 22 april 2022.

Zie ook: