Inspreken voor behoud Slotense bushaltes dinsdagavond 13 oktober

Komt u ook ondersteunen?

Op dinsdagavond 13 oktober 2015 vindt in de Rooszaal in het Amsterdamse stadhuis (Amstel 1) om 18.30 uur een belangrijke vergadering plaats. Dan vergadert de commissie Verkeer en Vervoer van de Regioraad. Hopelijk lukt het dan om de bushaltes Osdorperweg, Ditlaar en Sportpark Sloten te behouden. Komt u ook ter ondersteuning? U bent van harte welkom!

Ook de Dorpsraad van Badhoevedorp zal weer gaan inspreken, want ook over de brug is er sprake van een grote kaalslag in het openbaar vervoer. Toen we afgelopen voorjaar inspraken, dachten we nog dat het mogelijk was om bus 192 te behouden en bus 145 tot het Leidseplein, of tenminste tot het Haarlemmermeerstation, te laten rijden. Inmiddels weten we helaas dat dat een gelopen race is, die we niet gaan winnen.

Overstappen, maar behoorlijk snel
Het enige waar ik – in goede samenwerking met de Dorpsraad Sloten-Oud Osdorp – nu nog voor strijd is het behoud van de drie bushaltes, die ik hierboven noemde. Dan hebben we tenminste in Sloten binnen de officiële norm van 400 meter nog bushaltes. Bovendien: bus 145 gaat elk kwartier rijden.

Ja, we moeten dan overstappen, maar de verbindingen naar de stad, Nieuw-West en naar Schiphol zijn dan altijd nog behoorlijk. Bus 69 rijdt straks namelijk elke tien minuten naar Schiphol, het Osdorpplein, Plein ‘40-’45 en station Sloterdijk. Naar Schiphol rijdt de bus over de Oude Haagseweg. Dat betekent dat je er veel sneller bent dan wanneer je via – zoals nu nog het geval is – via Badhoevedorp moet rijden. Wel minder comfort door het overstappen, maar – als we die haltes maar in de buurt houden – toch wel een goed alternatief.

Politiek de baas?!
Of het gaat lukken om bus 145 voor het dorp te behouden, is nog de vraag. De Stadsregio en busmaatschappij Connexxion willen – tegen alle logica in – onze drie haltes opheffen. Als het écht niet anders kan, komt Plan B boven tafel. Dat betekent dat als 145 straks alleen nog één halte bij de Sloterbrug overhoudt, omdat de bus dus anders gaat rijden, dat we ons best doen om de bus na een jaar weer terug te krijgen. In 2016 gaat dan onderzocht worden of de nieuwe route een succes is. Hoogstwaarschijnlijk blijkt dan ons gelijk en krijgen we de bushaltes na een jaar weer terug. Wel een heel gedoe allemaal… Laten we hopen dat de politici ons massaal zullen steunen: tegen de commercie en vóór goede argumenten!

Tamar Frankfurther

Uit: de Westerpost van 7 oktober 2015.