Sommige bewoners van het dorp Sloten tasten – door het wegvallen van bus 192 en het inkorten van bus 145 – in het duister over hoe ze nu nog op hun vaste bestemmingen kunnen komen. Vandaar bij deze even een handvat.
Naar Amsterdam: Binnenstad / Zuid
Wie goed ter been is, kan bij mooi weer nog altijd naar het eindpunt van tram 2 in Nieuw-Sloten wandelen of fietsen om daar met de tram naar ‘de stad’ te gaan. Als u die afstand niet zelf kunt overbruggen (of als het te koud of nat is), is de halte van bus 145 bij de Molen van Sloten tegenwoordig helaas nog het enige alternatief. Daar kunt u op bus 145 stappen, die nu wel ieder kwartier rijdt. U stapt uit bij de halte Louwesweg (bij het Slotervaartziekenhuis) of een halte later op de Johan Huizingalaan. Daar stapt u over op tram 2, die meestal iedere zeven minuten rijdt. U kunt gewoon op de halte blijven staan. Op de terugweg vice versa. Wie naar Badhoevedorp of Hoofddorp wil, stapt bij de halte aan de kant van de patatzaak bij de molen op de bus.
Naar Schiphol
Ook richting Schiphol hebben we geen directe verbinding meer, maar er is nog wel een alternatief. Ook dan stapt u bij de molen op bus 145 richting Amsterdam. U stapt uit bij de halte Hageland (bij het Belgiëplein) in Nieuw-Sloten. Daar steekt u de weg over en neemt u bus 69, die iedere tien minuten over de Oude Haagseweg in sneltreinvaart naar Schiphol (Plaza) rijdt. Wie bij goed weer weinig bagage bij zich heeft, kan uiteraard ook naar de halte Hageland fietsen.
Naar Osdorpplein en Nieuw-West
We zijn na al die jaren ook nog eens onze verbinding met het Osdorpplein kwijt… Het is allemaal wat omslachtiger, maar u kunt daar nog altijd met de bus komen: Neem bus 145 bij de molen en stap in Nieuw-Sloten bij Hageland over op bus 69. Nu kunt u wél op de halte blijven staan. Bus 69 brengt u ook naar Plein ’40-’45 en naar station Sloterdijk. Samen met de Dorpsraad blijf ik me er ook dit jaar voor inzetten om de route van bus 145 over de Sloterweg (tot de rotonde) weer terug te krijgen. Als dat lukt, hebben we weliswaar niet meer de luxe van vroeger, maar wél haltes binnen loopafstand en daarmee toch een behoorlijk acceptabele OV-verbinding dicht bij huis.
Tamar Frankfurther
Uit: de Westerpost van 13 januari 2016.