In de bewonersbrief van 9 april 2025 liet de gemeente nog optimistisch weten dat de Lies Bakhuyzenlaan – die o.a. Tuinpark V.A.T. ontsluit – op 25 juli weer open zou gaan voor auto’s. Niet dus.
Tijdens de bouwvakvakantie – die tot 25 augustus duurt – is de smalle laan op de fundering berijdbaar. Volgens de gemeente alleen tot en met de huisnummers 20 en 22, maar vooralsnog is ook de V.A.T. bereikbaar vanaf de Sloterweg.
Het Kadaster heeft de resultaten van de metingen nog niet gedeeld met de Slotenaren. Het is echter vreemd dat in een gemeentelijk systeem wordt gesproken over een wegbreedte van 4 meter. Terwijl met deze foto van Google Maps toch kan worden vastgesteld dat de breedte van de Lies Bakhuyzenlaan 4,40 à 4,50 meter was. Jelle Dijkstra bewerkte deze foto.
Smalle weg tussen twee maaivelden
De gemeente wilde eerder niet luisteren naar de vele signalen dat de nieuwe woningen in strijd met de bouwvergunning op een te hoog maaiveldniveau werden gebouwd. Daardoor loopt de herprofilering nu helemaal spaak. Immers, aan weerszijden van de smalle ‘steeg’ in het hart van het dorp Sloten is nu sprake van twee maaivelden. En die lopen richting de V.A.T. steeds verder uit elkaar. De arbeiderswoningen liggen op het correcte lagere aflopende maaiveld. Alle nieuwbouw ligt op het te hoge niveau van de Sloterweg, die een dijk vormt tussen de polders.
Dit is in strijd met de verleende omgevingsvergunning. En met de voorschriften uit de Cultuurhistorische Verkenning, die de basis vormt van het bestemmingsplan en het Beschermd Dorpsgezicht Sloten. Vreemd genoeg lijkt de gemeente verrast dat de geplande – en na een inspraakprocedure vastgestelde – herprofilering van de Lies Bakhuyzenlaan nu niet meer als gepland uitgevoerd kan worden.
Vragen en zorgen over de wegbreedte
Ook over de breedte van de Lies Bakhuyzenlaan leven grote zorgen. Het Kadaster verrichtte recentelijk metingen. Voorheen bedroeg de breedte ongeveer 4,40 á 4,50 meter. Nu vermeldt ‘Data Amsterdam’ plotseling 4 meter. “Hoe kan dat nou?”, vragen omwonden zich af. “Heeft de bouwer te veel naar het oosten gebouwd en heeft de gemeente ook hier weer niet opgelet?” De laan vormt de levensader voor Tuinpark V.A.T. Voor bevoorrading en voor nooddiensten. Bovendien moet de laan straks voldoende ruimte bieden om vanuit privéparkeerplaatsen de laan op te kunnen draaien.
De fundering van een deel van de Lies Bakhuyzenlaan is geschikt gemaakt om tijdens de bouwvakvakantie overheen te rijden. Op de foto is goed te zien dat het maaiveld van de nieuwbouw te hoog is en niet afloopt vanaf de Sloterweg. Hierdoor wordt de volgens velen toch al te hoge nieuwbouw in de oude dorpskern op het achterland nóg hoger vergeleken met de bestaande bebouwing.
Hoe nu verder? Niemand die het weet. De gemeente is alles aan het uitzoeken. Wat een woordvoerder wel kan delen: “De wegbreedte wordt gelijk aan de situatie van toen de garage er nog stond.” En: “Bij de hoogte van het wegdek wordt rekening gehouden met de arbeiderswoningen.”
Dorpsraad: “Gemeente moet zich houden aan vastgesteld plan”
Dorpsraadsvoorzitter Sjoerd Jaasma is kritisch en laat weten: “Als Dorpsraad hechten wij sterk aan correcte uitvoering van wat na een zorgvuldig democratisch traject is vastgesteld. De goedgekeurde herprofilering met de ongewijzigde breedte van de Lies Bakhuyzenlaan moet uiteraard op het lage bestaande maaiveld worden aangelegd en geen centimeter hoger. Dit zou slecht zijn voor de muren van de monumentale arbeiderswoningen uit 19de eeuw.
Wij gaan uit van aanleg van het toegezegde zelfde straatprofiel met dezelfde stenen als elders op het dorp en – zo veel mogelijk – met paaltjes. Als het écht niet anders kan en treden voor de entrees geen soelaas bieden, kan een laag mooi passend hekje worden geplaatst, als afscheiding van de hogere loopstrook voor de nieuwbouw. De gemeente heeft toegezegd voorafgaand aan de uitvoering hierover met ons in overleg te gaan. Als de aangepaste herprofilering te zeer afwijkt van wat is afgesproken, overwegen wij om desnoods via de rechter een nieuwe inspraakprocedure over de herprofilering van de laan te krijgen.”
Tamar Frankfurther; 25 juli 2025.