“Ik kan mijn bestemming alleen bereiken via de Osdorperweg en fietste daar dus op mijn elektrische fiets met een snelheid van zo’n 25 km/uur”, luidt de tekst bij de link naar een filmpje dat de redactie ontving.
Er wordt al jaren gesproken over de onveiligheid voor fietsers op de Osdorperweg, die toch onder het Hoofdnet Fiets valt. We naar dit filmpje kijkt, kan veilig in zijn luie stoel ervaren hoe ‘fijn’ het is om hier te fietsen.
Levensgevaarlijke inhaalmanoeuvre
De fietser vervolgt: “Ik had tijdens het fietsen mijn camera in mijn rugzak zitten. Je ziet dat er van achterop een brede vrachtwagen aankomt. Hij wil inhalen en besluit dat pál voor de bocht van het oude dorp in. Ik had mazzel dat er op dat moment geen tegenligger aankwam, want anders had hij daarvoor moeten uitwijken en had ik onder de trailer gelegen.”
Veel te brede en zware vrachtwagen
Op de Osdorperweg – onderdeel van het Hoofdnet Fiets – geldt al sinds decennia een breedte- en aslastbeperking voor vrachtwagens. Op de film is het kenteken van deze kolos goed leesbaar. Hij is te breed (2,55 m) en te zwaar gemiddeld 10 ton per as.
Verkeersbesluit opnieuw nemen
Desgevraagd geeft Hans de Waal van de Klankbordgroep Oud Osdorp uitleg: “De gemeente vindt de hele situatie maar lastig en zegt het oorspronkelijke verkeersbesluit van het bestaande vrachtwagenverbod niet meer te kunnen vinden. Oké, dat kan gebeuren. Sindsdien is de computer ingevoerd en heeft de gemeente heel wat keren gereorganiseerd. Maar, dan kies je er toch voor om dat verkeersbesluit gewoon opnieuw te nemen? Niet dus: men kiest liever voor het verwijderen van de verbodsborden. Als fietser ben je op deze smalle dijkweg erg kwetsbaar. Het is wachten op de eerste fietser die wordt doodgereden. Daarna komt de gemeente vast wel in actie. Als fietser ben je dus een soort proefkonijn voor de veiligheid op de Osdorperweg.” Hans heeft hierover op 15 juni 2022 een brief gestuurd naar de tijdelijk portefeuillehouder Verkeer van stadsdeel Nieuw-West, Emre Ünver.
Tamar Frankfurther; 17 juni 2022.