Gaat het Lukken?
Sinds december heb ik niets meer van me laten horen over de bushaltestrijd – die nog altijd gaande is. Er was namelijk niet zoveel nieuws te vertellen, omdat we pas op z’n vroegst per december 2016 onze Slotense bushaltes terug kunnen krijgen. In de afgelopen maanden ben ik door verschillende Slotenaren aangesproken, die bang waren dat ik het opgegeven had, omdat het zo stil is. Maar, dat is niet het geval!
Vorige week dinsdag heb ik – namens de Dorpsraad – weer ingesproken bij de Commissievergadering Verkeer en Vervoer van de Regioraad. Dit was alleen een tussentijdse inspraak om onze actie een beetje warm te houden. Het échte besluit gaat straks vallen op 14 juni 2016 vanaf 18.30 uur. Dát is de avond waarop het besluit gaat vallen over de route van bus 145 tussen de Sloterbrug en het Belgiëplein. Ik noem die datum nu alvast, omdat het mooi zou zijn wanneer er dan zoveel mogelijk mensen uit Sloten naar het stadhuis aan de Amstel komen, om onze wensen (zwaaiend met Slotenvlaggen en applaus) te ondersteunen. Natuurlijk zal ik deze datum ook kort van tevoren nog onder uw aandacht brengen, maar u kunt hem nu al in uw agenda noteren!
Helaas niet direct naar Schiphol
De Stadsregio Amsterdam – die gaat over de buslijnen – is een taaie organisatie. Als je kijkt naar hoe vaak zij hun plannen naar aanleiding van inspraak aanpassen, kom je tot een bedroevend laag percentage van misschien een enkel procentje. Dat betekent dat áls je iets bij de Stadsregio voor elkaar wilt krijgen, dat je echt met een héél redelijk en uitvoerbaar verzoek moet komen.
En dan ook nog eens een verzoek dat geld spaart of tenminste geen extra geld kost. De Stadsregio moet namelijk door het huidige regeringsbeleid enorm bezuinigen en heeft grote moeite de eindjes aan elkaar te knopen. U zult begrijpen dat het onder dit gesternte niet lukt om bus 192 terug te krijgen, zoals sommige bewoners nog stiekem hopen. Op de bestemming Schiphol hebben ze alleen bus 194 vanuit De Aker en bus 69 uit Nieuw-West overgehouden, omdat ze drie bussen uit deze hoek van Amsterdam teveel vonden.
Evenmin is het haalbaar om bus 145 weer te verlengen naar het Leidseplein of naar het Haarlemmermeerstation. Dat zijn wensen waaraan men gewoon niet tegemoet kán komen – al zouden ze het willen… Nee, we kunnen alleen redelijke verzoeken indienen, die niets kosten, of beter nog: die geld opleveren.
Helaas niet de hele Sloterweg
Zoals uit het bovenstaande al blijkt: we kunnen helaas niet vragen wat we eigenlijk het liefst zouden willen. Als het aan mij lag, zou bus 145 gewoon de hele Sloterweg tot aan de Johan Huizingalaan blijven afrijden, maar dat krijgen we nooit voor elkaar. Bus 145 moet namelijk voortaan allemaal zogenaamde OV-knooppunten aandoen. Dat zijn plekken waar verschillende bussen en trams samen een halte hebben en waar je dan kunt overstappen.
Er zijn veel lijnen in de hele stad geschrapt en dan moet je nog wel kunnen overstappen om ergens te komen. Dat hebben ze bij de Stadsregio door. Bus 145 móet dus langs dat OV-knooppunt Hageland (bij het Belgiëplein) in Nieuw Sloten rijden.
Het is niet logisch om de bus eerst over de hele Sloterweg naar de Huizingalaan te laten rijden, omdat hij dan daarna weer zou moeten terugrijden naar het Belgiëplein. Dat zijn extra kilometers en dat kost extra tijd en geld. Dat gaat de Stadsregio dus nooit goedkeuren. We moeten gaan voor de maximaal haalbare kaart. In dit geval is dat dus de oude route van de bus terugkrijgen, maar de bus bij de rotonde met de Vlindermolen linksaf richting Hageland laten rijden.
Redelijk verzoek aan Stadsregio
Volgens mij is onze wens om de bushaltes op Sloten (Osdorperweg, Ditlaar en Sportpark Sloten) weer in gebruik te nemen zo’n redelijk en dus haalbaar verzoek. Ik denk dat hier meer passagiers zijn, dat de route korter is en dat de reisduur ongeveer gelijk of sneller is.
Bovendien is er bijvoorbeeld naar het sportpark nu geen goed alternatief openbaar vervoer binnen 400 meter, terwijl op de andere route tram 2 ook in de buurt stopt. Vooral de ouderen op Sloten zijn door het wegvallen van de bushaltes veel bewegingsvrijheid verloren. De afstand naar de molen of het eindpunt van lijn 2 is voor hen gewoon te ver. Ook berichtten o.a. de (Vrienden van de) Sloterkerk, de clubs die in Vink en Boer bijeenkomen en gebruikers van de volkstuinparken dat zij nu in de knel komen.
Overstap 69/145 verbeteren
Veel OV-gebruikers hebben inmiddels ondervonden dat het overstappen op Hageland niet zo soepel verloopt. De dienstregelingen van de bussen 145 en 69 (naar Schiphol) zijn niet goed op elkaar afgestemd.
Hans Spijker van Eén Haarlemmermeer (uit de Regioraad) heeft hier vragen over gesteld. Op dit moment zijn ambtenaren aan het onderzoeken hoe die overstap per komende december verbeterd kan worden. De overstap naar de stad op tram 2 (bij het Slotervaartziekenhuis) loopt beter, omdat de tram vaker rijdt.
Tot zover even voor nu. Maak u dus geen zorgen wanneer u de komende paar maanden weer even niets over de bushaltestrijd in deze Rubriek leest. Ik blijf optimistisch om die drie haltes terug te krijgen. Gewoon omdat het een heel redelijk en kosteloos verzoek is. Stadsdeel Nieuw-West heeft de bestrating van de haltes – zoals beloofd – netjes laten liggen. Ook daar zijn dus geen aanvullende kosten te verwachten! Wordt vervolgd…
Tamar Frankfurther
Uit: de Westerpost van 30 maart 2016.