De Osdorperweg op Oud Osdorp is al decennia heel gevaarlijk voor fietsers en voetgangers. Het massale sluipverkeer op de smalle dijkweg rijdt veel te hard en fietsers worden er regelmatig van hun sokken gereden. Het lijkt er nu op dat de gemeente eindelijk écht aan de slag gaat…
“Er ligt een voorlopig ontwerp voor de weg tussen de Joris van den Berghweg en de Tom Schreursweg op tafel” aldus bewoner Theo Durenkamp. “Voorstel is om over dit hele stuk aan de westzijde een 3 meter breed fietspad voor beide richtingen met direct daarnaast een voetpad van 1,10 meter aan te leggen. Daartoe wordt de zogeheten bovensloot over de gehele lengte een aantal meters verplaatst. De weg wordt op dit tracé dan alleen nog gebruikt door (vracht)auto’s. Om hun snelheid te verminderen, zullen er acht versmallingen om de 300 meter in de weg worden aangebracht. Onduidelijk in het ontwerp is of bij de versmallingen een voorrangsregeling geldt, of dat weggebruikers per keer zelf moeten kijken wie voorrang krijgt.”
Resultaat van lobby
De werkgroep Landelijk Oud Osdorp (LOO) is blij verrast dat alle lobby-inspanningen begin dit jaar bij wethouder Litjens van de centrale stad effect hebben gehad en dat het stadsdeel zijn plannen heeft aangepast. Irene Hemelaar: “We hebben niet alles ‘gekregen’, maar het vrij-liggende fietspad waarbij de sloot wordt verlegd is toch wel een succes dat we op onze conto mogen schrijven. Dat geldt ook voor de andere maatregelen, die te hard rijden moeten tegengaan. Een belangrijk nog lopend discussiepunt kwam niet aan bod bij deze bijeenkomst, namelijk een mogelijke afrit van de N200 ter hoogte van de Joris van den Berghweg. Verschillende scenario’s worden momenteel onderzocht en ook wij hebben vanuit de Dorpsraad en de werkgroep LOO onze input gegeven op de te meten versies met verschillende knips/afsluitingen e.d. Daar valt nu nog weinig over te zeggen.”
Tamar Frankfurther
Uit: de Westerpost van 9 mei 2018.