Lukt het nog om een nieuwe halte bij de rotonde te krijgen?
Vorige week dinsdag hebben Anne Marie Kamevaar-Kegel (voorzitter van de vereniging Dorpsraad Badhoevedorp) en ik vol verve ingesproken bij de Regioraad van de Stadsregio Amsterdam. Helaas moet ik u vertellen dat dit waarschijnlijk niet het gewenste effect had. Enkele raadsleden (van de SP, GroenLinks en lokale partijen) waren ons duidelijk welgezind, maar verkeerswethouder Pieter Litjens bleek niet voor rede vatbaar. Ook niet voor al die ruim 200 brieven die binnen waren gekomen.
We hebben er wel weer een hoop bijgeleerd. Zo bleek dat het hier wel degelijk om een grote bezuinigingsoperatie gaat. Het OV-budget wordt met maar liefst dertig procent verlaagd! Prioriteit heeft nu: snel vervoer vanuit de regio (dus met zo min mogelijk haltes) naar OV-knooppunten aan de rand van Amsterdam en het intensiveren van het OV-aanbod binnen het Centrum.
Onderzoek in de zomer
Er is nog een kleine kans dat ik te pessimistisch ben en dat we misschien toch bus 145/192 nog houden. De Regioraad heeft namelijk geëist dat er een zogenaamde ‘second opinion’ gehouden moet worden vóórdat zij deze voorstellen definitief goedkeuren. Dat is een onderzoek waarbij een onafhankelijk bureau bijvoorbeeld kijkt hoe lang de reis tussen Sloten en Schiphol nu en hoe lang diezelfde reis straks duurt – volgens die nieuwe vervelende dienstregeling, die komende winter zou moeten ingaan. Je zou zeggen: “Nou, dan zit het wel goed, want we kunnen straks nergens meer komen zonder over te stappen, dus die reistijd wordt veel langer!” Dat klopt, maar of het onderzoek ook op andere trajecten zo’n eenduidige uitkomst gaat geven, weet ik niet. Bovendien bleek heel duidelijk dat het Dagelijks Bestuur van de Stadsregio gewoon keihard aan al die nare plannen wil vasthouden.
Het is de vraag of de Regioraad op 13 oktober, als dit besproken wordt, hier nog wat aan kan/wil doen.
Halte bus 69 bij Sportpark?
Omdat de kans dus helaas erg groot is dat we die fijne OV-verbindingen gaan verliezen, is het nu het streven om tenminste een halte te krijgen van bus 69 bij de rotonde met de Vlindermolen (voor de meesten de Paashaas) bij het sportpark aan de Anderlechtlaan. Dat is een kilometer van het dorp af en dus (te) ver voor veel Slotenaren, maar voor degenen die het wel aankunnen, is het fijn om zo in ieder geval nog een rechtstreekse verbinding ‘in de buurt’ te hebben.
Bus 69 rijdt straks iedere tien minuten tussen Schiphol (via de Oude Haagseweg, het sportpark, Nieuw Sloten, Meer en Vaart en Plein ’40-’45) naar Sloterdijk. Nu de halte van bus 145 bij het grote sportpark vervalt, komt de dichtstbijzijnde halte op 550 meter lopen te liggen. Ruim boven de norm van 400. Dat geldt dat helaas voor wel meer plekken in ons gebied, maar de politiek hecht er aan om juist sportfaciliteiten goed bereikbaar te houden. Het DB van stadsdeel Nieuw-West ondersteunt dit streven dan ook. Sporters uit heel Nieuw-West kunnen dan – als dit gaat lukken – gemakkelijk per bus naar het sportpark reizen.
Als het niet lukt om deze halte te krijgen, is het vanuit het dorp Sloten denk ik straks het snelst om bij de brug bus 145 te nemen en op het Belgiëplein over te stappen op bus 69; richting Schiphol of Nieuw-West. Wie naar de binnenstad wil, stapt hier over op lijn 2.
Aangezien ze voor bus 69 zo min mogelijk haltes willen hebben, is het maar de vraag of het gaat lukken om die nieuwe halte bij de rotonde te krijgen. Als er komend najaar meer bekend wordt, leest u dat uiteraard weer in deze Rubriek!
Tamar Frankfurther
Uit: de Westerpost van 24 juni 2015.