Tijdens de stadsdeelvergadering op 17 december bleek dat een meerderheid van de stadsdeelcommissie wil dat beide knips (in jargon: verkeersfilters) op de Sloterweg West en Oost 24/7 ongewijzigd in werking blijven. En dat beide knips op de Laan van Vlaanderen gesloten blijven voor doorgaand verkeer op werkdagen tijdens de ochtendspits (van 7 tot 10 uur) en de avondspits (van 16 tot 19 uur).
10 van de 16 aanwezige leden van de stadsdeelcommissie – de fracties van GroenLinks, de PvdA, D66 en De Groenen Basis Piraten – spraken hun steun uit voor het advies van wethouder Verkeer Melanie van der Horst en het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Nieuw-West. Dit advies is gebaseerd op de uitgebreide ‘Eindrapportage Monitoring Sloterweg Verkeersveilig’ die de stadsdeelcommissie op 17 december 2024 bij agendapunt 8 (vanaf tijdscode 1.10 heeft besproken; bij 1.53 geeft portefeuillehouder Türkkol antwoord en bij tijdscode 2.15 begint de stemming).
De gemeenteraad heeft begin 2025 het laatste woord over de permanente invoering van deze verkeersmaatregelen.
Verkeersveiligheid (voor fietsers) verbeterd
Terugkijkend op de invoering van deze verkeersmaatregelen formuleert de gemeente als algemene conclusie: “We zien dat de verkeersfilters op de Sloterweg en Laan van Vlaanderen een positief effect hebben op de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de Sloterweg en Laan van Vlaanderen. Belangrijk is ook te constateren dat er geen onoplosbare knelpunten in de doorstroming of verkeersveiligheid zijn ontstaan. Hiermee bereiken we de belangrijkste doelstellingen van het project.” Nu er geen doorgaand verkeer vanuit Badhoevedorp via de Sloterweg naar de A4 is toegestaan krijgt ook de Sloterbrug wat minder verkeer te verwerken. De wethouder laat ook weten dat zij niet van plan is om aan meer doelgroepen ontheffing te verlenen voor de knips: “Eventueel gewenste uitbreidingen moeten in lijn zijn met het nog vast te stellen doelgroepenkader voordat we deze willen doorvoeren.”
Knip Sloterweg Oost blijft in stand
De gemeenteambtenaren hebben z’n beetje álles onderzocht wat samenhangt met het invoeren van de vier knips. Het onderzoek naar de mogelijke opheffing van de knip op de Sloterweg Oost riep vanaf de aankondiging al stevig verzet op onder Slotenaren. Ook de gemeente concludeert dat deze knip 24/7 “vanuit verkeerskundig oogpunt” in werking moet blijven: “We voorzien een toenemende drukte op de Johan Huizingalaan de komende jaren en opheffen van het verkeersfilter zou de Sloterweg Oost een gewilde sluiproute kunnen maken. Dat is niet wenselijk op een Hoofdnet Fiets.”
Verbeter zo snel mogelijk doorstroming op knelpunten
Als de invoering van de 4 knips tot onoplosbare knelpunten zou hebben geleid dan zou terugvalvariant 11 mogelijk in werking treden. In dat geval zou alleen de knip op de Sloterweg West in stand blijven. Van dergelijke knelpunten blijkt echter geen sprake. Variant 11 is dus definitief van de baan.
Tijdens de spits leidt de verkeerstoename op omliggende routes op het Hoofdnet Auto (Johan Huizingalaan en Plesmanlaan) wel tot langere wachttijden. De gemeente doet meteen ook al praktische voorstellen om de doorstroming op deze knelpunten te verbeteren.
Stemmen over gevraagde adviezen
Tijdens de stadsdeelcommissievergadering van Nieuw-West heeft een aantal partijen gevraagde adviezen ingediend. Hieronder staan de adviezen vermeld die zijn aangenomen omdat deze steun kregen van de meerderheid van de commissie of van de gehele commissie.
Advies 1 van de PvdA: De verkeersfilters op de Sloterweg West, Sloterweg Oost en de Laan van Vlaanderen in hun huidige vorm handhaven werd gesteund door een meerderheid van 10 commissieleden (de fracties van GroenLinks, de PvdA, D66 en De Groenen Basis Piraten)
Onderstaande adviezen werden alle unaniem door de stadsdeelcommissie aangenomen:
– Advies 2 van GBW!, VVF, FVD: Vermoedelijk zal de stadsdeelcommissie op 17 december aan het Dagelijks Bestuur verzoeken om de in de rapportage aanbevolen verbeteringsmaatregelen versneld uit te voeren.
– Advies 2 van de PvdA: De voorgestelde fysieke en regeltechnische aanpassingen (bijvoorbeeld invoering groene golf) aan kritieke kruispunten, zoals Johan Huizingalaan / Henk Sneevlietweg en Plesmanlaan bij het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis, voortvarend uit te voeren.
– Advies 3 van de PvdA: De zichtbaarheid van de verkeersfilters verder te verbeteren door aanvullende bebording en markeringen, zoals gesuggereerd tijdens de bewonersbijeenkomst op 21 oktober 2024.
– Advies 4 van de PvdA: Bij de uitwerking van oplossingsrichtingen voor de Johan Huizingalaan / Henk Sneevlietweg rekening te houden met toekomstige ontwikkelingen in het Schinkelkwartier en verwachte verkeersintensiteiten.
Portefeuille Nazmi Türkkol meldde het volgende over de planning van de uitvoering van de verkeersmaatregelen die de doorstroming op het Hoofdnet Auto op diverse locaties zullen verbeteren:
– Rotonde Lijnden: De gemeente Haarlemmermeer zal het ontwerp in 2025 gereed hebben en in 2026 volgt de uitvoering.
– Kruising Johan Huizingalaan / Henk Sneevlietweg / Louwesweg: geen ingrijpende maatregelen noodzakelijk; uitvoering vindt plaats in 2026.
– Kruising Plesmanlaan bij Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis (Sanquin) wordt in 2027 meegenomen bij de gebiedsontwikkeling.
Tamar Frankfurther; 18 december 2024.
Lees verder:
* Eindrapportage Monitoring Sloterweg Verkeersveilig
* Bijlage bij Eindrapportage Monitoring Sloterweg Verkeersveilig