Eindelijk: afsluiting middenberm in Ookmeerweg bij Osdorperweg

Tientallen bewoners uit Oud Osdorp bezochten 10 juli 2024 de informatiebijeenkomst over de verkeersplannen voor de Osdorperweg. Een tiental medewerkers vanuit de gemeente stond achter een rij van tafels om toelichting te geven op alle plannen die ter inzage lagen.

De inloopbijeenkomst droeg een puur informatief karakter. Er moet nog besluitvorming plaatsvinden over welke maatregelen uiteindelijk echt uitgevoerd zullen worden. De meningen van bewoners die deze avond zijn geuit zullen in dat proces worden “meegenomen en meegewogen”, aldus de aanwezige ambtenaren.

Er is nog veel onduidelijk over de maatregelen die de gemeente zal treffen om de verkeersveiligheid op de Osdorperweg te verbeteren, maar wat wél vaststaat is dat de gemeente op de T-splitsing Ookmeerweg / Osdorperweg de middenberm zal doortrekken. Deze onoverzichtelijke en dus onveilige verkeerssituatie behoort dus straks tot het verleden. Foto: Theo Durenkamp.

Afsluiting kruising Osdorperweg / Ookmeerweg voor motorvoertuigen
Eén maatregel zal in ieder geval wél binnen enkele weken worden gerealiseerd. De middenberm op de Ookmeerweg ter hoogte van de Osdorperweg zal worden dichtgemaakt voor motorvoertuigen. De T-splitsing zal daardoor in één klap een stuk overzichtelijker en dus veiliger worden. De Dorpsraad, de werkgroep Oud Osdorp en bewoners van het landelijke gebied smeken al jaren om deze eenvoudige en goedkoop uit te voeren maatregelen. Op korte termijn is het dan eindelijk zover.

Gemotoriseerd verkeer komend vanaf de Osdorperweg zal op deze kruising dan alleen nog maar rechtsaf kunnen slaan. De eeuwige wachtrij om Oud Osdorp te verlaten zal verdwijnen. Gemotoriseerd verkeer op de Ookmeerweg dat vanaf de A4, de A9 en Westgaarde komt, zal voortaan eerst door moeten rijden naar de rotonde op de Baden Powellweg, daar een rondje moeten rijden en kan daarna rechtsaf slaan naar de Osdorperweg. De eerder ontworpen fiets- en voetgangerspaden op deze kruising blijven in gebruik. Zij zullen dus niet hoeven om te fietsen of lopen.

Naast verhoging van de veiligheid is de verwachting dat deze verkeersmaatregel ook zal leiden tot een afname van het vele sluipverkeer over de Osdorperweg. De belangrijkste reden om deze maatregel te treffen is echter het beëindigen van de ongelukkige en onveilige verkeerssituatie waar zoveel verkeersongelukken plaats hebben gevonden dat deze locatie in de lijstjes ook een officiële ‘black spot’ is. Wonderlijk genoeg laat de gemeente weten dat deze ingreep slechts “bij wijze van proef” wordt uitgevoerd.

Kruising Ookmeerweg / Jan Rebelstraat
Verkeer dat vanaf de Osdorperweg komt en linksaf richting de Baden Powellweg naar Osdorp wil rijden, wordt door deze maatregel gedwongen om eerst rechtsaf te gaan. Het is de bedoeling dat men dan doorrijdt en op de rotonde bij Westgaarde keert. Om te voorkomen dat het verkeer al eerder zal keren, maakt de gemeente ook de doorsteek in de middenberm ter hoogte van het dierenasiel dicht. Op de daaropvolgende kruising met de Jan Rebelstraat zal een keerverbod worden ingesteld. Men mag daar dus nog wel linksaf slaan. Een en ander zal duidelijk met borden worden aangegeven.

De gemeente zal deze kruising ‘monitoren’. Als blijkt dat automobilisten hier toch gaan keren, dan zal ook hier de middenberm mogelijk worden doorgetrokken. Dezelfde optie wordt overwogen voor de daaropvolgende kruising met de Zuidermolenweg. Op deze manier wil de gemeente écht voor elkaar krijgen dat straks alleen nog via de rotonde bij Westgaarde en bij de rotonde Baden Powellweg van richting kan worden veranderd. Alleen zo zullen in de toekomst gevaarlijke keermanoeuvres op de tussenliggende kruisingen kunnen worden voorkomen. Voor fietsers en voetgangers worden waar nodig nieuwe doorsteekjes gecreëerd, zodat zij hier niet hoeven om te fietsen of om te lopen.

Maatregelen Osdorperweg: extra wegversmalling en parkeerplaatsen
Tijdens de informatieavond presenteerde de gemeente ook diverse plannen die al werden aangekondigd in de bewonersbrief van 25 juni. Op 10 juli werd een scala aan maatregelen gepresenteerd om de veiligheid en leefbaarheid op de Osdorperweg te gaan bevorderen. Zo zal op het reeds gerenoveerde gedeelte van de weg even ten zuiden van het viaduct van de A5 nóg een versmalling worden toegevoegd. In feite betreft dit het aanbrengen van de vijfde versmalling die drie jaar geleden plotseling kwam te vervallen na weerstand van omwonenden. Sommige bewoners vragen zich bezorgd af of een dergelijke versmalling de verkeersveiligheid in de praktijk wel verder zal verhogen. Juist bij deze versmallingen blijken fietsers immers klem te worden gereden als automobilisten met te hoge snelheid op het laatste moment een tegenligger voorrang moeten geven en in paniek naar rechts sturen.

Daarnaast zullen er langs de hele weg in de westelijke middenberm ongeveer 20 parkeerplaatsen worden gerealiseerd en zullen op andere plekken boomstammen worden gelegd om parkeren tegen te gaan.

Sluiproute doorgaand verkeer
Tijdens de bewonersavond presenteerde de gemeente ook het in mei 2024 verschenen lijvige rapport met de ‘Onderzoeksresultaten Maatregelen Osdorperweg’. Hierin staat allerhande informatie waaronder ook de resultaten van verkeerstellingen die van 10 juni tot en met 12 juli 2023 zijn gehouden. 

Het rapport bespreekt de effecten van een lange lijst aan diverse voorgestelde maatregelen om het doorgaand verkeer op de Osdorperweg te ontmoedigen. De onderzoekers concluderen dat elke voorgestelde maatregel slechts tot een geringe afname van het doorgaand verkeer zal leiden. Dit geldt bijvoorbeeld voor het voorstel om de Joris van den Berghweg af te sluiten op de brug over de Osdorpervaart. Dit zou aansluitend op de afsluiting van de Joris van den Berghweg voor wegonderhoud komend najaar kunnen gebeuren. Als daarvoor gekozen zou worden, dan zou dat betekenen dat er daarna nog altijd sprake zal blijven van een ongewenste verkeersstroom richting Halfweg.

Een ander voorstel is bijvoorbeeld het dicht zetten van de middenberm in de N200 op de kruising Osdorperweg. Dit zal dan zeker tot afname van doorgaand verkeer leiden, maar deze maatregel zal wel leiden tot tal van bezwaren van bewoners die op de voorzieningen in Halfweg en Zwanenburg zijn aangewezen.

Knip zoals op de Sloterweg
Vanuit de aanwezige bewoners was dan ook de teneur voelbaar dat de diverse opgesomde maatregelen weliswaar zullen bijdragen tot een zekere afname van doorgaand verkeer, maar echter onvoldoende om van een substantiële verbetering te kunnen spreken. Eén optie geldt voor de bewoners echter nog altijd als dé oplossing: een knip, bij voorkeur elektronisch, zoals op de Sloterweg is ingevoerd. Als deze dan ook nog op één punt – in plaats van aan twee zijden – wordt aangebracht, dan blijven alle adressen van woningen en bedrijven van beide kanten bereikbaar, en wordt daarmee tevens doorgaand verkeer automatisch geweerd. In dat geval zouden alleen bewoners en bedrijven een ontheffing krijgen om omrijden te voorkomen.

Snelheidscontrole
Uiteraard lag ook hét grote knelpunt op de Osdorperweg op tafel: het ontbreken van handhaving van de snelheidslimiet van 30 km/uur. De huidige borden vormen een lachertje voor wie het langsrijdend verkeer observeert. Er zijn slechts twee camera’s nodig: aan begin en eind van de weg. Als deze trajectcontrole toepassen, zullen bestuurders de limiet wel móeten aanhouden op de 3 kilometer lange grotendeels rechte smalle dijkweg …

Theo Durenkamp; 11 juli 2024.

Lees verder over:
* Project renovatie van de Osdorperweg op de website van de gemeente.
* Resultaten van het Verkeersonderzoek Osdorperweg, mei 2024.