Decennialang staat de verkeersonveiligheid van de Sloterbrug al op de agenda, maar nog altijd is de brug tussen Sloten en Badhoevedorp levensgevaarlijk voor fietsers en voetgangers.
Ook het anders instellen van de verkeerslichten biedt geen soelaas. Dit leidt vooral tot frustratie onder automobilisten, die veelal dik door het oranjerode licht nog even meeglippen en tot gevaar voor fietsers, die zelden op groen licht wachten.
De huidige verkeerssituatie op de Sloterbrug leidt vooral voor fietsers tot grote onveiligheid. Uit grondig onderzoek van een onafhankelijk verkeerskundig onderzoeksbureau blijkt dat bijna al het gemotoriseerde verkeer dat over de Sloterbrug rijdt, geen bestemmingsverkeer is voor Sloten. Die auto’s en vrachtwagens rijden dus alleen dóór Sloten. Foto: Marc Makkes.
Veiliger, minder sluipverkeer en rustiger rijden
“De brug móet écht op korte termijn veiliger worden en dan vooral voor langzaam verkeer”, zo luidt het advies van Bureau XTNT aan de gemeente Haarlemmermeer, de Vereniging Dorpsraad Badhoevedorp, de werkgroep Sloten, bewoners van Badhoevedorp en nog diverse andere partijen die zitting hebben in de zogenaamde Kopgroep VSP Badhoevedorp. Op zijn website meldt de Contactgroep Mobiliteit van de Dorpsraad ‘van over de brug’ dat er voorafgaand aan dit advies gedegen onafhankelijk onderzoek is gedaan waaraan in de eerste ronde 2.500 personen en in de tweede ronde 3.000 mensen deelnamen. De resultaten daarvan worden in een film besproken.
De aanbevelingen, die het onderzoeksbureau eind juli in zijn Eindadvies Tussenevaluatie Verkeersstructuurplan Badhoevedorp presenteerde, sluiten aan bij concrete zorgen en wensen van bewoners. Dan gaat het om zaken als verkeersveiligheid, overlastbeperking en om een betere toegankelijkheid voor fietsers, voetgangers en kwetsbare groepen. Er worden acht concrete aanbevelingen gedaan: het instellen van 30 km/uur-zones op de hoofdwegen, het doortrekken van de Kamerlingh Onneslaan naar de Schipholweg, het verbeteren van het openbaar vervoer, het verhogen van de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor fietsers en voetgangers, het uitwerken en het testen van de ‘knip’ op de Akerdijk, het instellen van een fietsstraat op de Nieuwemeerdijk en het houden van een pilot om de Sloterbrug tijdens de spitsuren voor auto’s af te sluiten.
Gulden middenweg: spits-afsluiting Sloterbrug
Over de Sloterbrug rijden dagelijks ongeveer 11.000 voertuigen. Op de route Sloterbrug – Burgemeester Amersfoordtlaan – Pa Verkuijllaan blijkt veel sluipverkeer naar Schiphol-Noord te rijden. Dit geldt vooral tijdens de spitsuren. Veel inwoners ervaren de Burgemeester Amersfoordtlaan en de situatie bij de Sloterbrug als onveilig. Door de Sloterbrug tijdens de spits af te sluiten voor autoverkeer vermindert de hoeveelheid verkeer met 40% op de Pa Verkuijllaan tot 80% op de Amersfoordtlaan. Acht op de tien respondenten – onder wie ook ondernemers in Badhoevedorp – pleiten echter tegen een volledige afsluiting van de brug. Tegelijkertijd leeft er onder de deelnemers aan het onderzoek een sterke wens om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren.
Daarom wordt geadviseerd een pilot te starten waarbij de Sloterbrug tijdens de spitsuren voor het autoverkeer wordt afgesloten. De brug zal dan niet worden afgesloten voor fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en nood- en hulpdiensten. Ook de mogelijkheid om sluipverkeer door Badhoevedorp te verminderen door de busbaan op de Oude Haagseweg op de (lange) termijn open te stellen wordt genoemd. Dit zou tot een verkeersafname van circa 15 procent kunnen leiden. Hiervoor is echter wel de medewerking nodig van de gemeente Amsterdam, de Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland.
Vervolgtraject
De adviezen van het externe bureau zullen eerst worden voorgelegd aan de inwoners en ondernemers van Badhoevedorp. Zij zullen hierop kunnen reageren en zullen hun visie delen met de wethouder. Daarna wordt duidelijk welke adviezen het college van de gemeente Haarlemmermeer zal overnemen en volgt er een democratisch inspraaktraject. Zoals het er nu uitziet zal hierover komend najaar in de gemeenteraad van de Haarlemmermeer worden gesproken en valt het besluit eind 2025.
Tamar Frankfurther; 26 augustus 2025.