Het is voor 98 procent zeker…
Op dinsdagavond 5 juli 2016 heeft de Regioraad portefeuillehouder Pieter Litjens opdracht gegeven om vervoerder Connexxion met klem te verzoeken de route van bus 145 per december 2016 aan te passen. Dat is het prachtige resultaat van een taaie strijd van anderhalf jaar van de Dorpsraad Sloten-Oud Osdorp.
Eind 2014 werd bekend dat bus 192 zou verdwijnen en dat bus 145 niet langer via de bushaltes Osdorperweg, Ditlaar en Sportpark Sloten zou rijden. De bus zou voortaan door Nieuw Sloten rijden. Daar wonen immers meer mensen.
Geen bushalte meer binnen 400 meter
Meteen al reageerde de Dorpsraad – bij monde van Tamar Frankfurther – naar alle betrokken instanties dat dit geen goed voornemen was. In Nieuw Sloten is immers tram 2 overal binnen loopafstand. Volgens haar zou men in Nieuw Sloten niet veel belangstelling hebben voor vervoer naar Hoofddorp, Badhoevedorp of station Lelylaan. Connexxion heeft het tegenwoordig te zeggen en was overtuigd van het tegendeel. De route werd dus aangepast per december 2015. De kerken, tuinparken, Sportpark Sloten (met 22 sportverenigingen) en vele andere instanties, zoals De Zonnebloem hadden plotseling geen bushalte meer binnen de norm van 400 meter lopen…
Zeven insprekers
Helaas staan de Stadsregio en Connexxion niet bekend als flexibele instanties, die openstaan voor de visie van mensen, die de situatie ter plaatste goed kennen. Men luisterde zelfs niet naar de mening van het DB van stadsdeel Nieuw-West en meer dan twintig briefschrijvers (van al die verenigingen!). Daarom trok de Dorpsraad – net als in de voorbije decennia helaas af en toe nodig was – maar weer ten strijde. Aan haar zijde vond zij Tuinpark Eigen Hof, de Christus’ Afgezanten Kerk, de Sloterkerk, de Pancratiusparochie, Turnace Gymnastics Amsterdam en Blauw-Wit Beursbengels. Zie ook de inspraakfilm van de Sloterkerk via deze link: Bereikbaarheid Sloterkerk.
“Dit is redelijk!”
In gloedvolle betogen werd aangetoond dat in Nieuw Sloten geen belangstelling is voor bus 145 en op Sloten juist wel! Bovendien voldoet ‘onze’ route over de Sloterweg aan alle eisen en randvoorwaarden wat betreft snelheid en afstand. De Partij van de Ouderen diende een motie in. Vele partijen, waaronder de SP, Groen Links, D66 en niet te vergeten Eén Haarlemmermeer, spraken meteen al hun steun uit. De algehele stemming in de Regioraad was toen overduidelijk: “Dit is redelijk. Die busroute moet gewoon zo snel mogelijk weer terug naar de Sloterweg.” Helaas is het (nog?) zo dat vervoerder Connexxion hierover het laatste woord heeft. Maar, portefeuillehouder Pieter Litjens gaf onomwonden aan dat hij zich sterk gaat maken om Connexxion te overtuigen: “Op de oude route is duidelijk wél belangstelling voor bus 145. Die route leidt niet tot tijdverlies of wat dan ook.
Er zijn dus voldoende argumenten om 145 weer over de Sloterweg te laten rijden”. Een luid applaus steeg op van de goed gevulde publieke tribune waar Slotenaren met dorpsvlaggen de insprekers ondersteunden. Aangezien deze zaak staat ‘als een huis’ is de kans erg groot dat Connexxion dit verzoek overneemt. Maar vandaar dus dat we nog niet over 100%, maar over 98% kans in de kop van dit artikel spreken…
Het lijkt zo logisch en vanzelfsprekend, dit besluit… Maar dat is het niet. Het is uniek dat de Regioraad zo handelt. Zonder een lange en gedreven actie uit Sloten zou dit resultaat niet bereikt zijn. En dat is toch vreemd.
Tamar Frankfurther
Uit: de Westerpost van 13 juli 2016.