Extra borden verduidelijken Slotense en Nieuw Slotense knips

Sinds sluipverkeer niet meer over de Sloterweg (24/7) en tijdens spitstijden over de Laan van Vlaanderen kan doorrijden naar andere wijken van stadsdeel Nieuw-West, zijn er in oktober 2024 al meer dan 100.000 boetes uitgedeeld aan voertuigen zonder ontheffing.

Voortaan passeert iedereen bij elke Slotense en Nieuw Slotense knip vanuit beide richtingen – zoals hier voor de kruising Vrije Geer en Ditlaar – op ten minste twee plaatsen waarschuwingsborden. Met overal het dreigende bord met de camera goed zichtbaar bovenaan.

Deze opbrengst komt ten goede aan de rijksbegroting. De gemeente Amsterdam heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar deze situatie omdat:
• het aantal uitgeschreven bekeuringen hoog bleef;
• heel veel automobilisten erg boos werden;
• het hier gaat om een ‘leertraject’ voor de gemeente. Dit is immers de eerste locatie in Amsterdam waar ‘intelligente toegang’ wordt ingezet.

Zorgvuldig onderzoek
Veel automobilisten bleken zich niet bewust van het feit dat zij doorreden langs de camera’s en werden onaangenaam verrast door de bekeuringen van het Justitieel Incassobureau op hun deurmat. Het onderzoek van de gemeente bestond o.a. uit vraaggesprekken met automobilisten die (per ongeluk) de fout in waren gegaan. Daarnaast bekeken onderzoekers met kennis van verkeerssituaties, wegindelingen en het brein van automobilisten de vier locaties rond de knips zorgvuldig. Hun adviezen en de uitkomsten van de interviews vormen de basis voor aanvullende bebording die de gemeente half oktober ter plekke heeft geplaatst.

Wordt mijn bekeuring nu kwijtgescholden?
Diverse automobilisten die eerder per ongeluk langs de camera’s reden, putten hoop uit de aanvullende borden die zijn geplaatst. Want geeft de gemeente daarmee niet toe dat de bebording eerder niet in orde was? Het antwoord van de gemeente hierop: “Nee, het plaatsen van de nieuwe borden heeft geen betekenis voor de eerdere bekeuringen. Uit eerdere toetsing bleek dat de geplaatste bebording deugde en voldeed aan de normen. Ingediende bezwaren en beroepen met als grond dat de bebording niet duidelijk zou zijn, zijn tot op heden dan ook ‘niet gegrond’ verklaard. Dat zal niet veranderen. Er zijn alleen aanvullende borden geplaatst om de situatie extra te verduidelijken. Op korte termijn zullen er op het wegdek van de vier knips ook goed zichtbare markeringen worden aangebracht waardoor ook zichtbaar wordt waar de precieze lijn van het doorrijdverbod loopt.”

Lees verder…