Algemeen
De jury was aangenaam verrast door de kwaliteit en diversiteit van de 24 inzendingen. Het viel de juryleden vooral op dat de kunstenaars het wedstrijdthema vanuit totaal verschillende invalshoeken hebben benaderd. Aan álle 24 inzendingen was duidelijk veel aandacht besteed. Uit de schilderijen spreekt duidelijk dat alle kunstenaars een fijn gevoel bij Sloten hebben. Het was opvallend dat relatief veel kunstenaars hun werk met olieverf hebben gemaakt. Sommige schilderijen waren expressief, andere juist niet. Er is met paletmes geschilderd, met vol penseel of juist teer in aquarel.
Het klinkt cliché, maar het was voor de driekoppige jury écht heel moeilijk om te kiezen. Eerst hebben zij digitaal hun voorkeuren bepaald welke van de 24 ingestuurde kunstwerken zij het mooist en technisch sterk vonden. De drie juryleden hadden in deze fase geen contact met elkaar. De 15 kunstwerken met de meeste punten zijn genomineerd. Deze kunstenaars kregen het verzoek hun schilderij te brengen naar het atelier van Schilderles Amsterdam aan het Stadionplein. Opvallend was het dat twee kunstenaars twee keer genomineerd zijn.
Toen de jury de schilderijen in het echt zag, bleken sommige kunstwerken beter of juist minder goed uit de verf te komen. De maatvoering van een schilderij bleek bepalend bij het gevoel dat je krijgt bij het zien van een schilderij. Of een schilderij in balans is. Het proces om uit de 15 genomineerden drie winnaars te kiezen, leverde ook weer veel discussie op. Maar uiteindelijk is de jury tot een unaniem oordeel gekomen!
Twaalf schilderijen vallen helaas niet in de prijzen, maar deze kunstenaars krijgen ieder een certificaat voor de nominatie.
Dan zijn er nu nog drie schilderijen over.
Derde prijs
De derde prijs gaat naar een bijzonder “expressief en eigenwijs schilderij met een unieke eigen stijl”. Het is bijzonder hoe de kunstenaar een figuratieve afbeelding organisch combineert met abstractie. Dat maakt het schilderij heel origineel. De jury herkende meteen als hart van het schilderij de plattegrond van de voormalige gemeente Sloten met de meren. Daar omheen het groen van het polderlandschap en aan de randen de nieuwbouw van stadsdeel Nieuw-West, die over het vroegere Sloten heen is gebouwd. Rondom wat resteert van Sloten nadert de nieuwbouw steeds dichterbij. Het vraagteken over de toekomst is veelzeggend: Zullen de weinige resten van de voormalige gemeente Sloten die nog over zijn wel behouden blijven? De jury vond het bijzonder dat het de kunstenaar lukte om hen zo te laten filosoferen over dit schilderij. Het nodigt uit tot het oplossen van de puzzel, tot interpretatie. Het is abstract, maar tegelijk ook figuratief en het legt daardoor duidelijk verbinding tussen vroeger en nu. En dat is waar het in deze prijsvraag over ging.
De kunstenaar heeft zelf natuurlijk allang door over welk schilderij dit gaat…
De derde prijs is voor: ‘Voorbij Grenzen’ van Gerrie Bevers.
Tweede prijs
De tweede prijs gaat naar een bijzonder kundig gemaakt schilderij. Het is een esthetisch hoogstandje waar het oog steeds naartoe getrokken wordt. Het ademt zowel een nostalgische als een grimmige sfeer uit. Het is bijzonder hoe de kunstenaar contrast in het schilderij heeft aangebracht. De lucht is groot en dreigend. Sloten is klein. Wordt het dorp bedreigd? Of zijn het donkere wolken die wegdrijven en heeft het dorp de bedreiging doorstaan? Blijft Sloten ongeschonden in de toekomst? Krijgt Sloten juist meer ruimte in de toekomst? Het schilderij is duidelijk gemaakt door een bewoner van Sloten, een Slotenaar. Dat blijkt ook uit de titel, waar warmte uit spreekt. De jury weet wel zeker dat de kunstenaar hier met plezier woont…
De tweede prijs is voor: ‘Thuiskomen’ van Marjon Barlag.
Eerste prijs
De jury is van mening dat dit schilderij “lekker en technisch goed geschilderd” is. Het schilderij is oorspronkelijk, krachtig geschilderd en de kunstenaar heeft duidelijk zijn eigen handtekening. De gebruikte techniek zorgt ervoor dat het schilderij ‘in beweging is’. Beide onderwerpen, het natuurpark dat gered is van bebouwing en het zicht op het oude dorp, het verleden en het nu, komen samen. De jury vroeg zich af of dit schilderij de suggestie wekt dat dit zicht bedreigd wordt in de toekomst. Of dat het schilderij juist benadrukt dat de afbeelding onveranderlijk is en voor altijd instant zal blijven: “Dat brengt spanning in het schilderij. Dat is bijzonder mooi!”.
De eerste prijs en duidelijke winnaar van deze wedstrijd is voor: ‘Vrije Geer, zicht op Sloten’ van Saskia Lensink.
Naschrift
Leuk hierbij te vermelden is dat Tamar Frankfurther, als organisator van deze wedstrijd, na de jurering vertelde dat juist dít zicht op het dorp in 1995 bedreigd werd. Het behoud van dit fraaie en open zicht op de oude dorpskern van Sloten vormde een belangrijk argument om het referendum tot behoud van het Weilandje Vrije Geer te organiseren. Het referendum werd gewonnen. Hierdoor werd dit zicht behouden. Er kwam geen woningbouw op en geen tramlijn dwars door het Weilandje. De spanning van 26 jaar geleden – of het wel zou lukken om het Weilandje groen te houden – heeft de kunstenaar blijkbaar op de onwetende jury overgebracht! Een bijzonder knappe prestatie en een terechte winnaar van deze wedstrijd!
De schilderijen zijn te zien via deze link.
Sloten; 2 september 2021.